Jaarverslag 2019 Werkgroep Eindhoven~Kobanê

IN EINDHOVEN

EN LEVENS DIE NIET GELEEFD MOGEN WORDEN

IN HET MIDDEN-OOSTEN

Het doel van Eindhoven~Kobanê is een humanitair project: we vertellen het verhaal van vrouwen die in een door oorlog verwoeste stad een school voor gehandicapte kinderen openen en we vragen geld voor het schoolontbijt.  Door de gebeurtenissen dit jaar kreeg de onmenselijke oorlog een wel heel prominente plaats in het verhaal. Dat is een akelig ingewikkelde geschiedenis, die Volgens kenners van het Midden-Oosten al 100 jaar bezig is. Voor werkgroep-vrijwilligers die er vandaan komen is het de dagelijkse zorg, angst en rouw om de lotgevallen van hun familie en vrienden die ze achterlieten. Zij wensen slechts menselijkheid en vrede. Het maakt dat wij als werkgroep iets moeten doen, met hun vraag; ‘Wat doet Europa, wat doet Nederland, wat doen mensen in Eindhoven om die oorlog te stoppen?’.

ACTIVITEITEN IN EINDHOVEN EN OMGEVING

Zondag 6 januari. COLLECTE ONTMOETINGSKERK VALKENSWAARD

Het jaar begon met een dienst in de gastvrije Ontmoetingskerk. Een mooie verrassing, zonder werkgroep leden.

(€186)

Zaterdag 19 januari Wereldwinkel Eindhoven:

Opening tentoonstelling  KOERDEN,  EEN VAN DE VELE VOLKEN IN HET  MIDDEN-OOSTEN

Ongeveer 30 aanwezigen luisterden eerst ademloos naar de zang van Sozdar. Ook zij die de Koerdische taal niet verstaan en weinig weten van de geschiedenis, werden in hun hart geraakt.

Bij de prachtige foto's van Memet Ataman werden door verschillende sprekers verschillende verhalen verteld en er ontstond een levendige discussie over 10.000 jaar Koerdische geschiedenis, die nog lang niet afgerond is …... Hartelijk dank aan de vrijwilligers van de Wereldwinkel en alle aanwezigen voor uw bijdrage.

De fototentoonstelling bleef tot 1 maart.   (30 -40 gasten, opbrengst verkoop en donaties €90,80 ) Op facebook staat een video-impressie.

Woensdag 23 januari ROTARY VALKENSWAARD

20 Rotarians uit Valkenswaard luisterden met warme belangstelling naar een voordracht over school Hîvî en Kobanê.

Gehandicapte kinderen die vrolijk dansen op het podium van het weeshuis, oogstten ook hier bewondering.

(De penningmeester stortte €3000, dat is een half jaar school ontbijt!)

Zondag 3 februari. Drie vriendinnen hielden een feestje met 15 gasten en verrasten ons met een donatie van €455,80.

Maandag 18 maart  BRUGKLAS WERE DI IN VALKENSWAARD

Naast de deur van de klas hing een collage met een hart vol vlinders. Docent Willem gaf een korte inleiding over kinderrechten. Gulay en twee leerlingen in de klas vertelden waarom en hoe ze naar Nederland gevlucht zijn. Dat waren drie ongelooflijke verhalen. De klas was stil en stelde serieuze vragen. Constance liet een paar foto's van Kobanê en school Hîvî zien. We hadden veel meer plannen. Maar dit was buitengewoon indrukwekkend en meer dan genoeg voor deze brugklas op dit moment. (20 leerlingen)

Dinsdag 26 maart SOCIALE BENEFIET MAALTIJD CRUYDENHUISCH Met Stad van Morgen, de staf van het Cruydenhuisch en de inzet van veel vrijwilligers werd een geweldige Midden-Oosten maaltijd bereid. Na veel voorbereiding genoten we met 40 oude en nieuwe vrienden van een heerlijke maaltijd en veel boeiende gesprekken. Sozdar en Ronahî en Lopend Vuurtje zorgden voor muziek, zang en dans!  Terwijl iedereen zat te eten deed Johan de afwas, maar de spoelkeuken maakten later wel samen schoon. (de financiële opbrengst €651,93 is weer 1½ maand schoolontbijt!)

zondag 7 april 2019, Van Abbemuseum,

EEN DAG OVER KUNST EN JOURNALISTIEK VAN, UIT EN OVER ROJAVA, NOORD-SYRIË

met twee evenementen in het Volksparlement:

*DE TOEKOMST VAN HET ROJAVAANSE DEMOCRATISCH EXPERIMENT

door Fréderike Geerdink, journalist en Turkije en Koerdistan expert.

*DE ROJAVA FIMCOMMUNE; HEDENDAAGSE FILM OVER DE STRIJD VOOR EEN NIEUW SOCIAAL, FEMINISTISCH EN ECOLOGISCH PROJECT.

Met Diyar Hesso (Rojava Film Commune); Kawa Nemir (dichter); Adriek van Nieuwenhuijzen (IDFA Film Festival); iLiana Fokianaki (State of Concept Athene); Chris Keulemans (schrijver en journalist) en vele anderen.

SOZDAR EN HAMUDE openden met Koerdische zang en sazmuziek en riepen emoties op van diep bedroefd tot zeer strijdlustig.

FRÉDERIKE vertelde over haar jaar bij de PKK':  ‘Dat onrecht je diep in je hart raakt ‘ was wat vrouwelijke strijders haar leerden over de kern is van hun ideologie. Voor de oorsprong van hiervan moet je terug naar het matriarchaat tijdens de steentijd in het Midden-Oosten. Verschillende godinnen werden vereerd en vrouwelijke waarden als gelijkwaardigheid en zorg voor de samenleving waren toen belangrijk. Ondanks duizenden jaren verwoestende macht van patriarchaat, kapitalisme en natiestaat, kunnen we nog steeds geraakt worden door het zien van onrecht. En de drang om te strijden voor een samenleving gebaseerd op respect en zorg voor elkaar, zal nooit sterven. De huidige politieke ontwikkelingen zullen helaas op korte termijn weinig ruimte laten voor het experiment met democratisch confederalisme en lokale autonomie voor en door alle bewoners met al hun verschillende talen, religies en etniciteiten in Noord-Syrië.  Maar dit experiment zal niet vergeten worden.

DIYAR HESSO liet fragmenten zien van ‘Stories of Destroyed Cities’. De beelden tonen de totale verwoesting in drie Koerdische steden. De verhalen zijn de verhalen van bewoners; deels fictie, maar gebaseerd op de werkelijkheid. Helaas kon ik de discussie over het werk van de nieuwe generatie filmmakers in Rojava niet helemaal bijwonen. Fréderike Geerdink schreef op twitter een opmerking van dichter/ vertaler Kawa Nemir: “KOERDISCHE KUNST EN CINEMA GEVEN ONS TERUG DE LEVENS DIE NOOIT MOCHTEN LEVEN”.

FATMA, GULAY EN GAYAL serveerden na afloop traditionele snacks voor het ontbijt op school Hîvî.

( Ca.75 personen, vooral afkomstig uit de Randstad,  opbrengst €183,60 )

Deze bijeenkomst was deel van het doorlopende project “Museum als Parlement,” een samenwerking tussen de Democratische Federatie van Noord-Syrië, de Koerdische Culturele Vereniging van Eindhoven en Studio Jonas Staal en werd mede georganiseerd door De Vrije Bond Eindhoven.

Zondag 28 april in de Ontmoetingskerk in Valkenswaard.

Tijdens de  sfeervolle dienst werd gecollecteerd voor school Hîvî. Bij de koffie aten we Syrische sesam koekjes en zoete Koerdische koek. Er was warme belangstelling voor de geurige kruiden, de originele suikerpotjes en voor onze verhalen over mensen in Syrië en Kobanê. En er werden hele mooie tekeningen voor de kinderen van school Hîvî gemaakt!  We voelden ons vrij en verbonden. Dankjewel Protestantse Gemeente in Valkenswaard.

Ca. 60 personen. (verkoop + donaties 262,50. Collecte €218 )

Zondag 19 mei  Rommelmarkt Geenhoven

Eindhoven~Kobanê was op een gezellige rommelmarkt in Valkenswaard. We hadden leuke gesprekken. Met verkoop en donaties ontvingen  we ruim €80. En we kregen sieraden, wierook en wenskaarten om een volgende keer te verkopen voor de Hîvî kinderen. (35 flyers, 15 gesprekken,  ca 60 bezoekers opbrengst €85)

Zondag 2 juni Multicul(t)inair  Valkenswaard   .

Een zonovergoten MultiCulinair festijn bij de prachtige lokatie van de scouting in Valkenswaard. Onze meesterbakker Jamal, geassisteerd door Hanan en Hajar bakken de falafel tot een heerlijk gerecht. Samen vertegenwoordigden ze Syrië, Palestina en Koerdistan. Het was gezellig druk en ze hadden veel belangstelling. Vele hongerige magen werden ruimschoots gevuld. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag. (150 gasten. €29 in collectebus  + vergoeding voor hapjes €240 = €269)

Zondag 2 juni School voor Jinelojî-studies   .

Terwijl drie mannen op het festival in Valkenswaard stonden, was er voor de vrouwen een leerzame dag van de School voor Jinelojî Studies in het Van Abbemuseum. Vanuit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Duitsland waren vrouwen van veel verschillende organisaties (de Internationale Vrije Vrouwen Stichting (IFWF), Foundation Helin, Kurdish Women's Organization Europe, Committee Jineolojî Europe)  naar Eindhoven gekomen om hier lezingen en workshops te geven. Met 50 vrouwen deelden we kennis en ervaring over emancipatie in het Midden-Oosten en Europa. (en ik kreeg zomaar €20 voor school Hîvî)

5-6-’19, Eindhoven Doet, De Jeugd van Tegenwoordig. Informatieve bijeenkomst over jongeren en vrijwilligerswerk.

Een leerzame inspirerende met veel leuke contacten, ca. 5 persoonlijke gesprekken en een donatie van €10.

Donderdag 27 juni, bij Omslag,  Avond van de Vluchteling.

EEN NIEUW BEGIN ? WIE HEB JE DAN NODIG ?

Meestal vertellen we hoe mensen het leven weer oppakken in oorlogsregio noord Syrië. Maar wij zijn zelf een gemengde werkgroep en Eindhoven is ook een gemengde stad. Juni is de Maand van de  Vluchteling; een goed moment om te luisteren naar verhalen van vluchtelingen over opnieuw beginnen in West Europa.

De avond begon met live muziek van Lopend Vuurtje, Sozdar en Ronahî. Er was een maaltijd met gerechten uit het Midden-Oosten. De kinderen speelden enthousiast met Emma en Ellen, terwijl de volwassenen deelnamen aan de serieuze gesprekken.

Twee vluchtelingen vertelden indrukwekkende verhalen. Een vrouw moest haar dochter van 8 jaar achterlaten bij haar ouders. Ze zag haar dochter weer na 5 jaar, toen ze de gevaarlijke tocht nogmaals maakte om het meisje op te halen. Een jongeman vertelde over de erbarmelijke opvang in Slovenië, waar hij bij toeval terecht kwam. Er was geen gezondheidszorg. Hij leerde zelf de taal in een computercentrum en door mensen aan te spreken. Toen hij de taal beheerste kon hij wel zijn academische opleiding afmaken, want onderwijs was gratis. En nu beleeft hij als expat in Eindhoven een heel andere ontvangst.

Daarna deelden nieuwkomers hun ervaringen in kleinere kring. Wat opvalt is, dat veel vluchtelingen erg positief zijn over Nederland; men ervaart veel hulpvaardigheid en solidariteit.   Taalvaardigheid is onmisbaar om je weg te vinden. Direct bij aankomst in de AZC’s zouden studiemogelijkheden en taallessen moeten zijn. Taalmaatjes en Nederlandse vrienden zijn nodig om te taal te blijven oefenen en om te wennen aan Nederlandse gewoontes. Opleidingen en vrijwilligerswerk dragen vaak meer bij aan taalvaardigheid en een netwerk buiten de familiekring  dan menig betaalde baan.  Nieuwkomers willen hun vaardigheden en talenten kunnen ontwikkelen en gebruiken voor de hele samenleving. En kinderen die opgroeien tussen 2 culturen is een onderwerp, dat veel meer aandacht verdient.

Het was een zeer geslaagde avond dankzij de medewerking van velen: Omslag, Vluchtelingen in de Knel, Hoogstraatgemeenschap, Lopend Vuurtje, Lenie Scholten, Anne-Gert Werts, Patrick vd Voort, Emma en Ellen, en de actieve betrokkenheid van 50 gasten.  (Opbrengst na aftrek onkosten €422)

Zondag 30 juni: Unity Festival

Een warme dag met veel sport en Afrikaanse muziek. En heel veel prachtige tekeningen voor de Hîvî kinderen.

Ca.100 bezoekers. Gesproken met 10 volwassenen en 15 kinderen. Opbrengst €146

Zaterdag 6 juli ; Kleurrijke Stad:  Dommel Summer Party.

Muziek is een taal, die iedereen verbindt. Dat hebben we ervaren op zaterdag 6 juli bij de Dommel Summer Party van Kleurrijke Stad. We werden verwelkomt door het ritme van de Molukse groep Jaga Tanjung, genoten van de harmonieuze samenzang van moeder en dochter Angelique Schmidt en Renee Aben en werden stil van de bijzondere klanken van Ashok Sirugudi. De geïmproviseerde sketches van Holy Spot brachten iedereen aan het lachen. Met Eindhoven in Dialoog deelden we onze ervaringen, dromen en plannen voor een kleurrijk Eindhoven.

En het Deel-Diner, Indische rijst, tropische mungboontjes, Griekse aubergines, Hollandse vruchtjes, en Syrische koekjes, was wel snel schoon op.    Ca.40 gasten opbrengst €63.

(https://www.facebook.com/events/918673815137326/

picture Gallery  below   https://www.facebook.com/KleurrijkeStadEindhoven/   Video posted  July 6, at 11:51)

14 juli Picknick Social Eindhoven, bij de Sterrenwacht.

Een aangename kennismaking met Marloes en heel boeiende gesprekken met ca. 15 expats (€20 donatie)

Dinsdag 30 juli, Internationale Vriendschapsdag.  Vier vriendinnen organiseerden een gezellig feestje voor ca. 20 personen. Een paar dagen later brachten ze een doosje met €345,70 voor de kinderen van school Hîvî !  Vriendschapsdag is een initiatief van de VN, want vriendschap brengt vrede.

31 augustus Stapjes naar Vrede langs allerlei locaties en vredesinitiatieven.

Eindhoven~Kobanê is een van de zeven organisaties langs het mooie Vredespad in Meerhoven.

Het is warm en nogal rustig, maar de sfeer is goed en verschillende wandelaars vertelden heel persoonlijk wat hen beweegt om zich in te zetten voor de samenleving. (5 gasten intensief gesproken. Opbrengst €85)

Vrijdag 6-9-19 bij Omslag Vuur en Soep  met taart. Elke 1e vrijdag van de maand is er een mooie gelegenheid voor een goed gesprek en onverwachte ontmoetingen in de prachtige tuin van Omslag  Eindhoven~Kobanê had van het Vrijwilligerspunt Eindhoven Doet een taart gekregen. Na de soep konden we die samen delen met 15 personen.  (donatie €20)

21 september, Internationale Dag voor de Vrede, Anne Frankplantsoen, Werken aan de Wereldpicknick

Een stralende zon, meer dan 17 organisaties, die op diverse manieren met de 17 SDG’s werken aan een betere wereld; dialoog, bezinning, zonnecellen, inclusieve vrede, hapjes uit alle windstreken, informatie,  taalcoaches, natuurbeleving, liefdes-consult, spel, ontspanning, spontane ontmoetingen, prachtige muziek van Rene en Agelique en van Orwa, en nog veel meer, en ca. 100 gasten van verschillende nationaliteiten. ‘Als dat geen vrede wordt’ zei Hans Matheeuwsen. En het werd een hoogtepunt van diversiteit en vrede. Er waren ook de wijze woorden van Milagros uit Venezuela: ‘We kunnen alles hebben maar ook alles verliezen’. Deze dag kan niemand ons meer af nemen. (donaties voor school Hîvî €237,05)

Coen Boot maakte een video waarop je de sfeer kan beleven en zien wie er meededen.

22 sept, bij S-Plaza, Vrede verbindt over grenzen; De Kwestie Palestina, vanuit Palestijns perspectief.

Een boeiende forumdiscussie met veel actieve Palestina groepen, een bijzonder gedicht, kraampjes van verschillende projecten, Muziek van Orwa Madaniah trio en een maaltijd ten bate van school Hîvî.

Georganiseerd door het Vredesburo.   (50 aanwezigen, opbrengst €323 )

29 sept Geldrop ANDERE MERT /  REGENBOOGFESTIVAL

Het grootste 'Global Goals' festival van Nederland; met veel culturen, wereldgerechten en muziek. Jaren geleden ontmoette ik hier voor het eerst zuster Aloysa en zuster Agnes. Zij stonden daar met hun Stichting Cizira Botan voor projecten in Diyarbakir. Nu ontmoette ik een paar oude vrienden, die zeer gul voor school Hîvî doneerden.

(ca. 15 mensen intensief gesproken, opbrengst €318)

BERICHTEN EN FOTO’S  UIT KOBANÊ & NOORD SYRIË

op een zonnige dag is de school Hivi buiten bij de speeltuin.

foto boven zien we directrice Siham  en een aantal kinderen met hun fruithapje.

Vanaf de oprichting was Siham de drijvende kracht voor school Hîvî. Naast de zorg voor haar gezin, was dat een hele zware opdracht. Ze neemt afscheid en gaat werken op een andere school.

En de Hîvî kinderen verwelkomen directrice Fatima. (maart2019)

De lessen, het knutselen, dansen en de uitstapjes gaan door met de

liefdevolle aandacht van Fatima en haar collega’s.

In april reed de schoolbus niet meer. Er was een nieuw tweedehands motorblok nodig. Na stevig afdingen werd dat geïnstalleerd voor  €1150.

In augustus konden we €6000 meegeven aan goede relaties. En in Qamishlo werd dat bedrag overhandigd aan boekhouder Ahmet uit Kobanê. Op dat moment was daar nog €350 voor school Hîvî.

We gaven niet alleen geld mee, maar ook speelgoedbeestjes en tekeningen uit Eindhoven.

In september is er in het cultureel centrum van Kobanê een groot festival met 47 jeugdgroepen uit verschillende steden en dorpen. De optredens van kinderen uit Koerdische, Arabische, Circassische en Turkmeense gemeenschappen zorgden voor een kleurrijk festival.   Ook school Hîvî deed mee.

Fatima stuurde een vrolijke video. En ook een aantal nieuwssites deden verslag.

Maar intussen stond al die tijd het Turkse leger dreigend aan de grens. En de bewoners van Kobanê zagen voortdurend meer Turkse legereenheden met wapens gericht op hun stad.

Ook voor de internationale gemeenschap waren er voldoende signalen en waarschuwingen  zoals deze oproep van Genocide Watch in febr. 2018 n.a.v. de inval van Turkije in Afrin.  “What IS didn’t accomplish, is now going to be accomplished by the Turkish Republic: Destruction of the democratic structure in this region, where Christians, Muslims and Yazidis and others live together peacefully.”

Zondag 6 oktober 2019  heeft Trump weer een telefoongesprek heeft met Erdogan.

De officiële verklaring van het Witte Huis luidt: "Turkije gaat binnenkort verder met zijn lang geplande operatie in Noord-Syrië. De strijdkrachten van de Verenigde Staten zullen de operatie niet ondersteunen of erbij betrokken zijn en de Amerikaanse strijdkrachten, die het ISIS Kalifaat hebben verslagen, zullen niet langer in de directe omgeving zijn. In Kobanê zijn diezelfde dag zijn nog demonstraties.

Maandagochtend werden we opgeschrikt door het bericht dat Amerikaanse soldaten zich terugtrekken uit het grensgebied tussen Turkije en Noord-Syrië. Het Turkse leger staat klaar voor een invasie bij Serekanye en bij Gri Spi.

We belden onze vrienden in Kobanê. Er is groot alarm. Alle mensen in Noord-Syrië bereiden zich voor op een inval vanuit Turkije. Er zijn schuilkelders en wat noodvoorraad. Strijders staan klaar. Anderen zijn bereid om hun lichaam op de grond voor de Turkse tanks te leggen. Mensen vormen een levend schilden bij de grens in de hoop, dat de wereld hen ziet en hoort.

En dan volgen de gebeurtenissen elkaar snel op.

Woensdag 9 oktober beginnen de aanvallen vanuit Turkije op Girê Spî,  Serekanyê en Qamishlo. Duizenden inwoners uit die steden en de tussenliggende regio vluchten voor hun leven

In Kobanê zijn vanaf zondag 6 okt. alle scholen gesloten, want men is bang dat die een doelwit voor het Turkse leger kunnen zijn.

De grens met Turkije is zwaar versterkt. Een aanval vanuit Turkije is afgeslagen.  Veel bewoners hebben hun huizen verlaten. Achterblijvers houden de wacht en proberen opgewekt te blijven. Maar niet alle kinderen gaan rustig slapen.

Zondag 13 oktober zijn nog slechts een paar Amerikaanse soldaten aanwezig. Bijna alle inwoners zijn uit Kobanê stad vertrokken. Er zijn een aantal bombardementen geweest. Daarbij  zijn een paar burgers gewond geraakt. De meeste mensen sliepen sinds donderdagavond al niet meer thuis. Sommige mensen kunnen bij familie logeren of in een schuur. De meeste mensen verblijven buiten. Gelukkig is droog weer en ook 's nachts niet koud.

Een van de leerkrachten van school Hîvî verblijft met haar gezin van 7 personen waaronder een zieke grootmoeder in deze kleine schuur.

Maar Kobanê stad blijkt veiliger dan de dorpen.

Op 15 oktober vluchten mensen uit de dorpen naar Kobanê stad.

Het autonoom bestuur wilde kost wat kost voorkomen dat in Kobanê  weer zo’n hevige strijd met weer veel verwoesting en slachtoffers zou plaats vinden. En sloot een deal met het Assad-regime.

In de avond van 16 okt. arriveren de eerste vijf bussen van het Syrische leger om het Turkse leger en gelieerde milities af te schrikken.
Er wordt op dat moment niet meer gevochten. En veel inwoners zijn na moeilijke, onzekere en angstaanjagende dagen weer terug in de stad. Het is afwachten.

'Hûn bi xêr hatin' Welkom in Kobanê.

Maar met zeer gemengde gevoelens.

zijn zus en haar gezin, die naar Qamishlo gevlucht zijn. Hij schrijft daarover:

De zonen van de zon hebben alleen de wind
Mijn zus vroeg me om voor hen te bidden en met haar  kinderen te praten om niet bang te zijn voor het geluid van raketten! Ik wist niet wat ik moest zeggen, dus ik bleef zwijgen alsof ik alle alfabetten was vergeten die ik ken! Ik schaamde me deze keer om te zeggen dat morgen beter zal zijn. Zij  horen wat ik niet hoor van de geluiden van raketten.  Zij zien de angst in hun ouders ogen. En die voelen het gevaar voor hen!

8 jaar oorlog en alle foto's daar vandaan zijn pijnlijk! En er honderden andere foto's die niet door een lens of camera werden genomen! En nieuwe beelden uit het noorden-oosten van Syrië van kinderen en ouderen die op de grond sliepen en van de hemel een deken voor hen maakten!

Duizenden ideeën, vragen en foto's sprongen in mijn hoofd. Maar ik zat te denken hoe ik mijn zus en haar zes kinderen ervan kon overtuigen dat morgen beter zal zijn!  Ze vluchtten van Aleppo naar Alicaro (hun dorpje) en vandaar weer naar Aleppo. Vervolgens naar ons dorp in Afrin en uiteindelijk naar Qamishlo. En nu waarnaartoe?

Dit is mijn zus verhaal en dit is slechts 1 van duizenden of miljonen familie en verhalen daar.  H.”

OPERATION PEACE SPRING

Samenvatting van het resultaat.

In Kobanê zijn legereenheden van Assad aanwezig om Turkije en daaraan gelieerde milities af te schrikken. Het autonoom Kanton-bestuur functioneert nog. Het gebied tussen Girê Spî en Serêkanyê wordt beheerst door aan Turkije gelieerde milities. Uit dit gebied zijn ca.300.000 mensen gevlucht naar het zuiden en oosten, waar de vluchtelingenkampen al overbevolkt zijn. Ook in Kobanê is een nog onbekend aantal

vluchtelingen

WAT NU ?

Natuurlijk wisten we van de voortdurende dreiging en onzekerheid in Syrië. En toch voelden we ons overvallen door de gebeurtenissen. We hebben aldoor geprobeerd om politiek neutraal te blijven en ons te beperken tot het menselijke verhaal. Maar vanaf nu is het onmogelijk om het geweld van ‘bondgenoot’ Turkije niet te benoemen. We zouden de oorlog willen stoppen, maar weten niet hoe. We beginnen met het delen van eenvoudige internationale acties.

ACTIVITEITEN IN EINDHOVEN EN OMGEVING

12 okt Wereldwinkel WERELDMARKT met warme aandacht voor Kobanê

Bezoekers van de Wereldmarkt hadden heel veel vragen over de inval van Turkije in noord Syrië en de gevolgen daarvan. Een van onze vrijwilligers komt uit Kobanê en vertelt over zijn familie: “Ik heb dagelijks contact, ze zijn heel erg bang. Kobanê zelf is nog niet gebombardeerd, maar inmiddels slapen en leven ze buiten. Zo loop je minder risico om geraakt te worden door vallend puin.”  En op uitnodiging van de Wereldwinkel was een journalist aanwezig, die een aardig artikel schreef in het Eindhovens Dagblad.    (75 bezoekers. Opbrengst €42)

17 oktober, Klokgebouw,  AMNESTY AVOND Eduard Nazarsky N-Syrië . Klokgebouw

Eduard Nazarsky’s inleiding was uiterst actueel: de Turkse inval in noordoost Syrië en de mensenrechtenschendingen daar. De werkgroep vrijwilligers met familie in het Midden-Oosten voelden zich gehoord en getroost.

En na afloop spraken we met hem persoonlijk. En met leden van Amnesty Eindhoven maakten we een afspraak om te overleggen over een gezamenlijke manifestatie.  (daarbij met ca. 10 bezoekersgesproken. Donatie €20)

Die nacht verscheen een rapport van Amnesty International: ‘VERNIETIGEND BEWIJS VAN OORKOGSMISDADEN EN ANDERE SCHENDINGEN DOOR TURKSE STRIJDKRACHTEN EN HUN BONDGENOTEN.’

Eind oktober brengt onze vriend Mazlum een bezoek aan Dêrik en Hasakah.

Van privé personen had hij €7000 mee gekregen. In overleg met het autonoom bestuur werd dat uitgedeeld aan ruim 100 vluchtelingen gezinnen. Hij komt terug met de vraag of Eindhoven~Kobanê ook vluchtelingen in deze regio zou kunnen ondersteunen.

7 nov Hoogstraat Wat gebeurt er in Rojava ?

Vrienden en vrijwilligers van Eindhoven~Kobanê zijn te gast bij de Hoogstraatgemeenschap in Eindhoven.

Na een gezamenlijke maaltijd kregen we bijzonder bezoek.

Shahoz Hasan; co voorzitter van de PYD kwam rechtsreeks van Europees Parlement in Brussel naar Eindhoven.

Voor ingewijden was zijn verhaal een bevestiging van de grote lijnen. De gedetailleerde namenlijsten van ‘voormalig’ ISIS-strijders bij het door Turkije gesteunde Syrian National Army, laten ook zien hoe zien hoe alert en goed geïnformeerd het autonome bestuur is. (Bij de voordracht en gesprek met Shahoz Hasan waren 55 gasten.  Opbrengst donaties €128)

15 nov,  RaraRadio onze 3e presentatie in het programma ‘Guten Munne’

Vier vrijwilligers vertellen over 24 november; 30 jaar VN Kinderrechten Verdrag.

In het welvarende Nederland leven 600.000 kinderen in armoede. Die kinderen hebben een slechte lichamelijke en psychische gezondheid, maken hun opleiding vaak niet af en leven korter.

Wereldwijd groeit 1 op de 6 kinderen op in een oorlogsregio. Die hebben vaak geen dak, geen school, nauwelijks eten, geen veiligheid, zij worden geconfronteerd met geweld en angst. Zij krijgen niet de basis die nodig is voor een gezond leven.

Gelukkig zijn er veel vredesinitiatieven. En wat is er mooier dan samenwerken aan een rechtvaardige wereld voor kinderen ?    https://www.mixcloud.com/RARARADIO_EHV/guten-munne-rararadio-11-10-2019/

De volgende morgen bracht een trouwe luisteraar, die 24 nov. niet kon komen, een donatie van €50

24 november, 18septemberplein, 30 jaar kinderrechten verdrag manifestatie

KINDERRECHTEN ZIJN IEDERS VERANTWOORDELIJKHEID. En toch worden kinderrechten dagelijks geschonden.

onmogelijk om nog te zwijgen over oorlogsgeweld. Wij wilden onze stem laten horen: voor de kinderen in Kobanê en voor alle kinderen die opgroeien in oorlog en armoede.

Op 24 november deden we dat samen met: Stichting voor Gezondheid van Vrouwen en kinderen, Amnesty afdeling Eindhoven,  PAX voor vrede, Stop Wapenhandel, 17minpartij, Cultuurnomaden, Mazlum, Munne, Chanu en  last but not least; de eerste kinderburgemeester van Eindhoven.

De bijeenkomst begon met een ooggetuigen verslag uit N-Syrië. Duizenden gezinnen zijn gevlucht en verblijven in tenten, schuurtjes, barakken en ook in scholen. Kinderen krijgen geen les.  Er was muziek, spoken word en poëzie van Tuana, Linda N'shiya, Jurijn Branderhorst en Jessica Bartels. Veel mensen bleven kijken, luisteren, praten en petities tekenen.

Na afloop verstuurde Amnesty Eindhoven een brief vergezeld van 36 handtekeningen aan de minister van Binnenlandse Zaken van Turkije met concrete vragen voor een humaan vluchtelingenbeleid, zoals het stoppen van gedwongen deportaties van Syrische vluchtelingen. Ruim 70 bezoekers en passanten tekenden  een petitie van Amnesty ter ondersteuning van Nigeriaanse families die voor een groot bouwproject met geweld uit hun huizen gedreven zijn.

Kinderen en volwassenen maakten ook een vrolijk tastbaar resultaat: 107 kleurige kaarten, geplakt en getekend en bestemd voor vluchtelingenkinderen in Noord-Oost Syrië.  Zo zorgen we samen dat het VN KINDERRECHTENVERDRAG gaat leven.

Dat kinderen in vrijheid kunnen spelen, leren en zich ontwikkelen; dat wil toch iedereen ? (Financiële opbrengst €197)

Hier  een prachtig video verslag van Coen Boot: https://youtu.be/Zi3WclWVk2k

12 dec  de Internation Women’s Club Eindhoven organiseerde een loterij die €500 opbracht voor school Hîvî !

21 dec. Historische Halte. in t Cruydenhuisch;

Voor Vrede En Hoop: een historische middag vol vrolijkheid.Er waren niet veel gasten, maar wel veel goede gesprekken, ouderwetse chocomel, heerlijke appeltaart en prachtige muziek; ud en zang van Orwa en Sozdar.  4 gasten. En €38 inkomsten uit verkoop. Zondag 29 dec Ontmoetingskerk Valkenswaard.

Na de dienst was er koffie met lekkere koekjes van Hanan en versgebakken kaasloempia’s van Fatma.

Onze vrijwilligers waren zo druk in gesprek met de kerkgangers, dat ze nauwelijks tijd hadden voor koffie en koek.

En zelden is er zoveel ruimte voor foto’s, flyers, de handgemaakte sjaals en traditionele suikerpotjes. Hartelijk dank voor de warme belangstelling en de mooie opbrengst voor vluchtelingen uit Gerî Spî en Serê Kaniyê.

Ca. 50 kerkgangers,  Collecte 230€   Verkoop €125,50

kort overzicht 2019 van activiteiten en contacten

21 activiteiten i.s.m. andere organisaties waarvan 8 op ons initiatief. Aantal  directe contacten  974 , opbrengst ca €7000

Op 5 bijeenkomsten waar wij informeel aanwezig waren,  spraken wij 95 personen over Rojava/Kobanê en ontvingen €90 aan spontane donaties.

4 bijeenkomsten werden zonder onze aanwezigheid georganiseerd  met totaal 135 personen, die ca. €1400 doneerden.

Op 15 nov. was de werkgroep in een uitzending van RaraRadio. De volgende ochtend bracht een trouwe luisteraar €50.

Zo hadden wij dit jaar met ruim 1000 personen face-to-face contact.

MEDIA

FACEBOOK WERKGROEP EINDHOVEN~KOBANÊ   1250 bezoekers

Het aantal volgers is gegroeid van 130 (in 2018) naar 315 eind 2019 .

KRANTEN

9 oktober, Eindhovens Dagblad, Diede Hoekstra:

Koerden voelen zich in de steek gelaten; ook door Europa.

Volgens Memis dreigt er gevaar voor zo'n 5 miljoen inwoners in Noord-Syrië. ,,Voor Koerden maar ook andere minderheden zoals Arabieren en Armeniërs. Ze kunnen geen kant op want ze zijn ingesloten tussen Syrië en Turkije.”

11 oktober, Eindhovens Dagblad, Diede Hoekstra:

Met groot vertoon van macht trekt het Turkse leger het noordoosten van Syrië binnen. Het zorgt voor slapeloze nachten en gevoelens van machteloosheid bij Koerden in Eindhoven.

Onlangs betrok Sozdar met haar man en zoontje van zes een huisje in de Eindhovense wijk De Bennekel. Terwijl zij hier bouwen aan een nieuwe toekomst zijn er grote zorgen over familie en bekenden die nog in Syrië wonen. Een oom en tante wonen nog in Afrin, de stad die vorig jaar al werd ingenomen door het Turkse leger. Contact verloopt moeizaam. Het is er onveilig, weet Sozdar. ,,Koerden kunnen er de straat niet op en slijten de dagen in huis. Veel zijn weggetrokken naar het oosten maar daar wacht ze nu hetzelfde lot. Voor mijn gevoel wil president Erdogan de Koerden gewoon uitmoorden.”

12 oktober, Brabants Dagblad, Karin Rosendaal:

Hoop voor Kobanê in Wereldwinkel Eindhoven

,,Welkom mensen uit Kobanê. Onze gedachten gaan uit naar de mensen in Syrië", zegt Marianne Kemps van de Wereldwinkel aan de Hoogstraat in Eindhoven bij de opening van de Wereldmarkt. De Koerdische vrijwilligers van Werkgroep Eindhoven-Kobanê, deelnemer aan de markt, zitten met hun gedachten bij vrienden en familie in het oorlogsgebied na de inval van Turkije.

Bakri Sidi is pas zes maanden in Nederland. Zijn broer en andere familie wonen in Kobanê. ,,Ik heb dagelijks contact, ze zijn heel erg bang. Kobanê zelf is nog niet gebombardeerd, maar inmiddels slapen en leven ze buiten.

RARARADIO

20 SEPT. over WERELD VREDE DAG

Een gesprek Rojava en school Hîvî met Munne bij RaraRadio de vrijdagochtend voor Wereld Vrede Dag.
Het gesprek is van 59:00 - 1:14:25 en van 1:27:50 - 1:32:10. Daarvoor en daarna is er heerlijke muziek.
Munne verrast mij; hij kent de naam Rojava en weet van het democratisch experiment en staatloze democratie.

Hij vraagt:”Als je er naartoe gaat, wat verwacht je dan? Is er veel opgebouwd?”

Ja er is veel opgebouwd. We hebben regelmatig contact en krijgen ook veel foto’s. Maar foto’s laten details zien. Ik hoop een overzicht te krijgen hoeveel er veranderd is; niet alleen de gebouwen, dat zie je meestal het eerst. Maar ook; hoe is de stemming? Hebben de mensen nog goede moed, hoe is met de veerkracht? Want die wordt wel waanzinnig op de proef gesteld.”

Munne: “Daar hebben we hier helemaal geen idee van als we 75 jaar bevrijding vieren.”

Het gesprek gaat verder over Internationale Dag voor de Vrede; het evenement voor wereldverbeteraars in het Anne Franckplantsoen. Waar komt dat idee vandaan?

“Eindhoven~Kobanê steunt een school voor gehandicapte kinderen; dat zijn nu 35 kindjes. Het ene moment ben ik superblij als ik zie hoe de leerkrachten die kindjes laten dansen, spelen, muziek maken. Dansen met gehandicapte kinderen; ik had het nooit verzonnen. Maar als ik die internationale politieke verhoudingen zie; dan zakt mij de moed in de schoenen.

Ik heb gewoon behoefte om leuke actieve mensen te ontmoeten, die ook niet bij de pakken neer gaan zitten.”

11 NOVEMBER, over DE INVAL VAN TURKIJE. Met Munne, Sozdar, Firouzeh, Hejar, Shorash en Constance.

Constance: ”Voor mij staat het leven op z’n kop; vorige week ontvingen we nog een filmpje met Hîvî kinderen die dansen op een festival. Nu is de school dicht, want scholen zijn een doelwit. Voor mensen in Kobanê is dat gewoon. Zo is het ook ‘normaal’ dat alle huizen langs de grens verlaten zijn en dat overal in Kobanê mensen ‘s nachts wakker blijven om te waken. Mensen in Kobanê waren wel voorbereid, maar vertellen nooit alles. Ook nu zeggen sommigen dat het goed gaat en rustig is, alsof alles onder controle is. Je wil proberen de moed er in te houden. Maar als je de zorg hebt over je eigen gezin met een oude moeder en kleine kinderen, dan heb je je angst niet altijd onder controle.”

Osman komt uit de Koerdische regio in Noord Irak. Hij vertelt:  “Erdogan kan Rojava met democratisch zelfbestuur gewoon niet accepteren. De Koerdische regio in Noord Irak heeft hij wel moeten accepteren. Maar het voorbeeld van Rojava waar mensenrechte gerespecteerd worden, dat is een stap te ver. Want Koerden en andere minderheden hebben in Turkije geen rechten. En stel je voor, dat die dat ook willen. Er zijn ca. 25 miljoen Koerden in Turkije. Erdogan kan mensenrechten en harmonie tussen verschillende bevolkingsgroepen niet accepteren. Hij heeft altijd streng islamitische groepen gesteund. HET IS NIET ALLEEN OMDAT WE KOERDEN ZIJN, MAAR ERDOGAN KAN OOK HUN IDEOLOGIE NIET ACCEPTEREN.

Firouzeh is 20 jaar geleden als politiek vluchteling in Nederland gekomen. Ze zet zich in voor gezondheid van vrouwen en kinderen wereldwijd. Ze zegt: “Vrouwenrechten is ook een moeilijk onderwerp. ROJAVA IS DE HOOP VOOR DE HELE WERELD. Als we kijken naar de grondwet: mannen en vrouwen zijn gelijk, alle religies zijn vrij,

iedereen mag onderwijs in eigen moedertaal geven, op alle belangrijke functies zijn een man en een vrouw.

In Rojava is vrouwenemancipatie verder dan hier. Dat wordt door onze bondgenoot Turkije met opzet kapot gemaakt. Wereldwijd zouden alle mensen moeten opstaan tegen de aanval op Rojava.”

Sozdar vertelt: Ik  ben uit Afrin in Syrië en ben in Nederland voor veiligheid. Ik woon hier nu 2 jaar. In mijn land is nergens veiligheid. Het is oorlog in Qamishlo, Serekaniyê, Girê Spî en Kobanê. Er vallen bommen op kinderen. Ik ben hier niet voor de politiek, maar voor de kinderen. Ik ben gevlucht voor een groep van ISIS. Nu worden Duitse wapens gebruikt tegen onze families.”  Sozdar zingt voor Rojava en zegt: “Ik hoop dat de mensen van Nederland ons helpen. Wij willen niet meer, dat kinderen sterven door Erdogan.”

15 NOVEMBER over 30 JAAR VN KINDERRECHTEN VERDRAG met Munne, Constance, Firouzeh, Hajar en Shorash.

Het VN Kinderrechtenverdrag bestaat 30 jaar, maar is er iets te vieren? Zijn dat dode letters, wat doen we eraan?

Wereldwijd leeft 1 op de 6 kinderen in een conflictgebied.

Firouzeh is een van de initiatiefnemers. Met haar stichting vraagt ze aandacht voor de gezondheid van vrouwen en kinderen; niet alleen in landen in Afrika en Azië, maar ook in Europa! 600.000 kinderen leven in armoede in Nederland. Zij hebben een slechte lichamelijke en psychische gezondheid, maken hun opleidding vaak niet af en leven korter. “Als moeder, als een vrouw, als een mens sta ik voor vrede, voor veiligheid. Ik doe een oproep aan iedereen om mee te doen voor een samenleving, waar menselijke waardigheid prioriteit krijgt. “

Hejar: “Ik kom uit Koerdisch Irak. Ik ken de oorlog als kind en als volwassene. Ik kan haast niet denken aan kinderen in Koerdistan of in andere oorlogsgebieden. Die kinderen hebben gebrek aan basisbehoeften en groeien op met geweld en angst. Er wordt wel gezegd: je kan een kind wel uit de oorlog halen, maar de oorlog uit een kind halen is bijna onmogelijk.  We moeten hand in hand samen alles doen voor een veilige toekomst en samen de krachten bundelen tegen de kapitale wapenbedrijven.”

“Goedemorgen luisteraars, ik ben Shorash, een Koerdische vrouw, moeder van 3 kinderen, die gelukkig ik hier in Nederland heb opgevoed in vrede en veiligheid.  Ik werk op een kinderdagverblijf. Als ik ’s ochtends op het werk zie die kinderen, die blijde gezichtjes, die warme bedjes, gewoon alles erop en eraan, lieve leidsters, lieve ouders om hen heen, dan ben ik zo blij voor die kinderen. Maar mijn hart is ook voor de kinderen in Koerdistan, in Rojava, die in oorlog opgroeien, in vluchtelingenkampen en in de slechtste omstandigheden. Dan breekt mijn hart.

Ik wil dat die oorlog voorbij is, dat die kinderen in vrede en veiligheid opgroeien in hun eigen omgeving, in hun eigen land. Dat is mijn wens.”

13 DECEMBER, Munne en Mazlum preaten overn ROJAVA.

Mazlum: “Ik kom uit noord Syrië / Rojava. Bijna mijn hele familie woont daar nog en ik ga er regelmatig naartoe, ook om humanitaire hulp te brengen. Sinds 2012 is Rojava een autonome regio, maar het wordt niet officieel erkend.

Het is een soort confederatie met aan de basis verschillende gemeenschappen op wijk of buurtniveau. Op elk niveau wordt het beleid samen door de verschillende bevolkingsgroepen bepaald. De parlementaire democratie in Nederland kent alleen indirecte democratie. In Rojava is directe democratie, die begint bij de mensen in elke wijk, dorp en stad. De wijkraad bepaalt wat op dat niveau gebeurt. In elk bestuur zijn even veel mannen als vrouwen. Er zijn altijd 2 voorzitters; een vrouw en een man. En de voorzitters hebben aan de rechter- en aan de linkerhand  iemand uit een andere bevolkingsgroep. Zo doen alle bevolkingsgroepen altijd mee; Koerden, Assyriërs, Armeniërs en Arabieren.  In Rojava is ook een parlement. Dat is betrokken bij het buitenlandse beleid en andere onderwerpen, die de hele regio aangaan.

Rojava was sinds 2012 de veiligste regio van Syrië. ISIS heeft geprobeerd het te veroveren, maar, dat is niet gelukt. De Koerden hebben ISIS met harde strijd verdreven uit hun eigen regio en zijn er achteraan gegaan tot aan Manbej en Raqqa om ze totaal te verslaan. In Rojava wonen nu ca. 5 miljoen mensen waarvan ca. 3 miljoen Koerden.

NU KOMT TURKIJE DAAR EEN ‘VEILIGE ZONE’ CREËREN IN DE MEEST VEILIGE REGIO.

Munne pakt er een kaart bij. “De invasie van Turkije is de zone van Tell Abiad tot Sêrekaniyê en 30 km diep tot de belangrijke weg M4.”

Mazlum : ”Ca. 300.000 mensen zijn gevlucht. De meeste zijn naar Hasakah gegaan. Een deel is naar Dêrik gevlucht en is nu in het Newrozkamp. In Hasakah is een vluchtelingenkamp, maar dat was eigenlijk al vol. Daarom zijn de 65 scholen gesloten en verblijven daar nu ca. 80.000 vluchtelingen.”

Munne : “Ik hoorde dat de Turkse regering Syrische vluchtelingen uit Turkije naar dat gebied wil brengen. Zo brengen ze dan in noord Syrië een nieuwe bevolking. Maar je kan toch niet zomaar de ene groep mensen op de vlucht jagen en mensen uit andere delen van Syrië daar ‘repatriëren’? Is die omvolking al op gang gebracht?”

Mazlum : “Turkije wil een etnische zuivering, zodat de meerderheid niet meer Koerdisch is.

Die vluchtelingen zijn niet altijd echt vluchtelingen. Wat ze nu doen is vanuit Idlib Arabische mensen in bussen stoppen. Die bussen reizen via Turkije naar Sêrekaniyê. En daar worden ze in Koerdische huizen geplaatst en mensen krijgen Koerdische winkelpanden.  Dat is een systeem dat vroeger ook tijdens het Assad regime werd toegepast, vooral in de jaren 60. Assad heeft toen huizen van Koerden gekocht maar ook Koerden gewoon uit hun dorpen verdreven. Zo zou een zone  gecreëerd worden waar Arabieren gingen wonen. Er ontstonden plaatsen die plaatsen die helemaal Arabisch zijn naast plaatsen met overwegend Koerden. De oorspronkelijke gemeenschappen werden zo gescheiden door nieuwkomers. Nu probeert Turkije op deze wijze de regio te beheersen, omdat ze doodsbang zijn dat hier in N-Syrië een autonome regio ontstaat. Want dan heb je 2 autonome gebieden in handen van de Koerden. In Turkije leven ongeveer 35 miljoen Koerden en Erdogan is daar heel erg bang voor. Stel dat die Koerden ook ook eisen gaan stellen.”

Munne: “HET IS MOELIJK VOOR TE STELLEN, DAT JE MAAR BLIJFT PROBEREN EEN BEVOLKINGSGROEP VAN 35 MILJOEN MENSEN TE ONDERDRUKKEN, MET ALLE ELLENDE. IN PLAATS VAN DAT JE EEN OPLOSSING ZOEKT

Munne kijkt weer op de kaart “Rojava het gebied van de Syrische Koerden zit klem tussen Turkije in het Noorden, N-Irak in het oosten en het Syrië van Assad in het zuidwesten. Trump heeft de Koerden een mes in de rug gestoken. Ze moeten nu met Assad onderhandelen om niet helemaal door Turkije onderdrukt te worden.”

Mazlum: “We onderhandelden al langer met Assad. Niet uit vriendschap maar uit noodzaak. In Rojava ligt 75% van de economische bronnen van Syrië; alle olijfolie en granen. Veel Koerden zijn landbouwers en hebben jarenlang voor de economie van Syrië gewerkt. Nu hebben wij die regio in handen en kunnen onderhandelen. Assad betaalt nog voor ca.300.000 ambtenaren de salarissen. Daartegenover staat dat wij olie leveren.

We hebben weinig keuze. Kiezen wij voor Erdogan dan weet je dat je een kogel door je kop krijgt. En bij Assad kan je nog leven. Je wordt wel onderdrukt. Dat is een verschil: je hebt keuze om in gevangenis te komen of direct gedood te worden.”

Munne: DAT IS HEFTIG; KIEZEN TUSSEN 2 DESPOTEN.

Hoe zal de situatie in noord Syrië zich gaan ontwikkelen? Gaan de Turken nog verder Syrië in trekken?

Mazlum: “Dat is de vraag. Er zijn verschillende landen, die daar macht en invloed hebben: Rusland, Turkije, het Syrische regime, Amerika, maar ook Iran en Israël. Rusland lijkt de belangrijkste.  Maar hoe het verder gaat? Over een paar uur kan het weer anders zijn.“

Munne: “Wanneer ga je weer?”

Mazlum: “In april met werkgroep Eindhoven~Kobanê, maar alleen als het veilig is. En ik ga er zeker weer naar toe en nooit met lege handen.”

DANK

Namens onze vrienden in Kobanê wil ik iedereen hartelijk bedanken voor veel belangstelling en gulle giften: de ca. 1000 mensen die we ontmoet hebben, een aantal trouwe donateurs die geld overmaken op de onze bankrekening en een paar vrienden die bij mij thuis kwamen en iets kochten en soms zomaar een donatie achterlieten.

Zoals u in het verslag kunt zien hebben we dit jaar met veel verschillende organisaties samengewerkt.

Het jaar begon en eindigde met een kerkcollecte voor school Hîvî bij Ontmoetingskerk in Valkenswaard en ook in april genoten we van de warme belangstelling.

Wereldwinkelwinkel Eindhoven komt vaak met ideeën voor samenwerking: zoals de tentoonstelling en de wereldmarkt.

In de prachtige tuin van Omslag zijn we altijd welkom bij Dick die meedenkt en meehelpt. ’s Ochtends vroeg op Wereldvrededag, terwijl half Eindhoven nog sliep, zat Dick al in het Anne Frankplantsoen om tafels en stoelen voor het evenement aan te pakken.

Is de Omslag tuin te koud of te donker dan mogen we met de Hoogstraatgemeenschap afspraken maken over het gebruik van hun ruimtes en krijgen koffie melk en suiker en wat ik verder vergeten heb.

Het grote VanAbbemuseum brengt met het project ‘Museum als Parlement’  veel kennis, kunst en inspiratie uit  Noordoost Syrië in het centrum van Eindhoven.

Met de kleine Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen hebben we een warme vriendschap. Firouzeh was de drijvende kracht achter de manifestatie voor Kinderrechten. En af en toe geeft zij ons een inkijkje in Iran: een belangrijk land in het Midden-Oosten.

Nog heel veel meer mensen en organisaties wil  ik hartelijk danken voor de samenwerking en steun. En vooral alle muzikanten; want muziek zegt meer dan woorden.

Luister hier naar een  lied van Sozdar bij Raradio nov 2019

FINANCIEEL OVERZICHT

WERKGROEP INKOMSTEN EN UITGAVEN

WERKGROEP BEGIN & EINDSALDO 2019

Januari 2019  saldo                        €   3454,26

Te goed uit december 2018         €     847,60

Werkgroep opbrengst 2019         € 10975,56

In het voorjaar

overgemaakt naar Kobanê                                      €6000

December 2019 saldo                    € 9277,42

…………………………………………………………………………………………..

UITGAVEN VOOR SCHOOL HÎVÎ IN KOBANÊ  2019

Schoolontbijt            €3600

Motorblok                €1150

Huur                          €1000

TOTAAL                     €5750

1 januari in kluis bij vertrouwenspersoon              €4500

Zomer 2019 overdracht uit Eindhoven                   €6000

31 december In kluis bij vertrouwenspersoon      €4750

(De eerste maanden van 2019 was schoolontbijt uit zuinigheid heel sober.

Op feestdagen is de school gesloten.

In het najaar tijdens de inval van Turkije  waren alle scholen dicht. )